Váš košík
Close Alternative Icon

Cvrčci jsou úžasně výživní

Arrow Thin Left Icon Arrow Thin Right Icon
Cvrčci jsou úžasně výživní

V dnešní době není těžké zajistit dostatečný příjem kalorií, naopak jsou to vitamíny a minerály, které nám často ve stravě chybí. Deficity železa a vápníku nejsou vzácné, zejména s přibývajícím věkem. Jsme také nabádáni ke konzumaci zdravých omega-3 tuků, vlákniny a bílkovin. Řešením může být hmyz, který je nejen eticky a udržitelně produkovaný, ale také úžasně výživný. Špenát jako zdroj železa? Losos jako zdroj omega-3 tuků? A co takhle mléko pro vápník? Všechno jsou to dobré volby, ale například takový cvrček předčí všechny dohromady.

Cvrččí mouka obsahuje 2x tolik bílkovin co hovězí maso

Hovězí svíčková má 27,1 g bílkovin na 100 g, kdežto cvrččí mouka dokonce 58,3 g. Složení aminokyselin a stravitelnost jsou pro oba tyto zdroje bílkovin velmi podobné a takřka ideální pro lidské tělo (1).

Cvrččí mouka má více vápníku než mléko a více železa než špenát

Špenát, potravina proslulá pro svůj obsah železa, má 3,6 mg železa na 100 g. Cvrččí mouka ji však strčí do kapsy s 5,9 mg na 100 g. Podobně mléko, skvělý zdroj vápníku, má 113 mg vápníku na 100 g což nemůže konkurovat 170 mg vápníku ve 100 g cvrččí mouky. A k tomu ještě železo i vápník z cvrčků jsou daleko více biologicky dostupné, než tytéž minerály z hovězího masa (2).

 

Cvrččí mouka má více vlákniny než fazole

Luštěniny jsou výborným zdrojem vlákniny, fazole například obsahují 5,3 g vlákniny na 100 g. Cvrččí mouka však opět vítězí s 6 g vlákniny ve 100 g. Vláknina ve cvrččí mouce je navíc vzácná, protože pochází z exoskeletu tohoto hmyzu v podobě polyaminosacharidů chitin a chitosan. První výzkumy naznačují, že konzumace této vlákniny pomáhá vylepšit cholesterol a triglyceridy v krvi, což může být výborná prevence srdečních chorob (3).

Cvrčci obsahují podobné množství omega-3 tuků jako losos

Losos je často zmiňován jako nejlepší zdroj omega-3 mastných kyselin, obsahuje totiž mezi 2 – 3 g ve 100g v závislosti na druhu. Cvrčci jsou daleko méně známým zdrojem přesto že mají 2,8 g omega-3 tuků na 100 g.

Cvrčci jsou opravdová super-potravina. Nejen že jsou plní užitečných živin a lze je chovat eticky a udržitelně, mohou i výborně chutnat.

Vyživujte své tělo kvalitně. Vyzkoušejte naše vitamíny a minerály nabité tyčinky s cvrččí moukou.

Zdroje:

1) Dun Wang et al., ‘Evaluation on Nutritional Value of Field Crickets as a Poultry Feedstuff’, Asian-Australasian Journal of Animal Sciences 2005, https://www.cricketflours.com/wp-content/uploads/2014/07/Value-of-Crickets.pdf

2) Latunde-Dada GO et al., ‘In Vitro Iron Availability from Insects and Sirloin Beef.’, J Agric Food Chem. 2016, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27731991

3) Dossey et al., ‘Nutrient Content and Health Benefits of Insects’, In book: Insects as Sustainable Food Ingredients, 2016, https://www.researchgate.net/publication/304714779_Nutrient_Content_and_Health_Benefits_of_Insects